Popis raftu

Stručný popis plavidla

Jedná se o malé plavidlo - dvoukomorový nafukovací člun o rozměru d / š / v 5870 / 1860 / 590 (mm) váha 120kg s výtlakem 5,5t určeného k přepravě maximálně 12 osob bez vlastního strojního pohonu a bez plachet dále jen raft.

Ovladatelnost raftu

Raft je bezpečně ovladatelný již při osazení 4 člennou posádkou, je dobré si stanovit jednoho kapitána, který sjednanými povely koordinuje zbytek posádky.

Raftu byl přidělen obchodní název "BESTIE", který je viditelně nalepen na obou vzduchotěsných válcích.

Účel

Raft byl vyroben za účelem rekreace a pronájmu za tímto účelem třetí osobě.

 

Specifikace materiálů použitých při výrobě

Raft je vyroben z běžně nehořlavých raftových materiálů francouzské výroby. Tyto materiály o síle 0,75mm jsou na polyuretanové bázi a v jejich středu je za tepla vlisována sklo-keramická textilie zaručující obrovskou odolnost materiálů proti průrazu. Na našem trhu jsou prodávány v rolích šíře 2050mm. tyto použité materiály mají různé měkčení a barvu, na stavbu raftu byly použity tyto tři typy:

  • Plastel TE 908 (technolen) na vzduchotěsné válce
  • Plastel TE 900 (technolen) na podlahu
  • Panama 1050 (technolen) na úvazová oka a nápis obchodního názvu.

Všechny tři materiály mají shodnou pevnost v tahu 2500/N.

Použité dvousložkové lepidlo je rovněž na polyuretanové bázi a je sériově vyráběno v Rakousku firmou Fuller pod obchodním názvem Ultraflex 4817. Použité tvrdidlo P11 urychluje proces vytvrzení lepeného spoje na 48hodin a zaručuje jeho pevnost, pružnost a stálost v minimálním teplotním rozsahu okolní teploty -30°C až +85°C.

Na zpevnění dvojité podlahy je jako výztuž mezi oběmi vrstvami podlahy použita běžná zahradní hadice v celkové délce 150m procházející rovnoběžně s délkou raftu v 18ti řadách.

Dřevěná vnitřní vyjímatelná podlážka je částečně z olšových a částečně ze smrkových prken ukotvených k sobě navzájem šesti nylonovými popruhy. Smrková prkna jsou soustředěna na krajích (dřevěné) podlážky, olšová prkna pak na středu podlážky. Podlážka čítá celkem 27 olšových a 14 smrkových prken, smrková prkna jsou 2x namořena luxolem a 3x natřena lodním lakem.

Popruh je ke smrkovým prknům uchycen pěti vruty ke každému smrkovému prknu. Olšová prkna jsou kotvena provlečením popruhu. Olšová prkna jsou navíc vybavena oky z nylonového popruhu, kterých může posádka raftu využít k úvazům nákladu popřípadě lze těchto ok využít k zapření nohy a získání stability posádky raftu při zdolávání obtížných úseků řeky, jakými jsou například vodní stupně.

Vzájemné spojení vzduchotěsných válců k sobě, je zajištěno prostřednictvím rozebíratelných spojů. Spojnice mezi válci na přídi i zádi je tvořena zakulacenou deskou z vodě vzdorné překližky vyztužené ve třech místech pásovou ocelí o síle 5mm. Vzduchotěsné válce jsou vyrobeny specielní technologií vlepeného šitého švu a vyrobila je pro nás firma DRAVEX s.r.o. (pan Matějka tel. +420 728 023 052).

Firma DRAVEX se zabývá výrobou a opravami nafukovacích motorových člunů a za jejich pomoc při výrobě našeho plavidla jim děkujeme.